11. 7. 2011

Ako si vybrať dobrú vizitku?

Na prvý pohľad sa môže zdať, že s príchodom digitálneho veku potreba a dôležitosť vizitiek slabne. Pravdou však je, že žiadna alternatíva vizitky nie je dostatočne komplexná a pohyblivá, aby dokázala nahradiť starú dobrú vizitku. Ak teda vizitky máte držte sa ich, ak nie zaobstarajte si ich, pretože sú stále v kurze. Mať vizitku ale nie je všetko. Vybrať si správnu vizitku nie je až také jednoduché ako sa zdá. Dobrá vizitka by mala spĺňať 3 hlavné funkcie a to informovať, zaujaťvyjadriť úctu. Tieto funkcie sú neoddeliteľné. Vizitka môže byť akokoľvek krásna a zaujímavá ale ak neposkytuje potrebnú informáciu je na nič. Takisto ak vizitku neodovzdáte dostatočne zdvorilo a s úctou je veľká pravdepodobnosť, že daný človek sa novým zákazníkom nestane. Rovnako aj nekvalitná vizitka dokáže ohroziť aj ten najlepší obchodný vzťah. Vizitka by mala byť navrhnutá tak, aby sa jej prijímateľ cítil dôležitý a vážený. Odovzdanie vizitky musí vyjadrovať, že Vás klient skutočne zaujíma a to si vyžaduje určitú citlivosť. Pri rozdávaní vizitiek by ste mali byť aktívny nie však agresívny. Treba si vedieť ustrážiť túto tenkú hranicu. 
Klasická vizitka, materiál papier
Čo sa týka materiálu a dizajnu vizitiek, tu sa názory odborníkov rozchádzajú. Jedny tvrdia, že dizajn vizitky je 90 percent úspechu a odovzdanie iba 10, a že zaujímavá vizitka môže aj ležať na stole a ľudia si ju vezmú. Druhí zasa tvrdia, že najdôležitejší je kontext vizitky, spôsob akým ju odovzdáme a akým si budujeme medziľudské vzťahy. Jedny sú zástancami atypických materiálov a extravagantných tvarov, iní tvrdia, že dobrá vizitka má hovoriť jasné fakty čierne na bielom. Každý má samozrejme iný vkus a vyberie si vizitku podľa svojich predstáv. Pri vizitkách však nie je na škodu rozmýšľať prakticky. Vizitky z kovu, plastu, gumy a iných nezvyčajných materiálov môžu byť síce zaujímavé a originálne, ale určite nebudú šetriť Vašu peňaženku. Navyše sú ťažšie, hrubšie, teda zaberajú aj viac miesta a takisto nie sú šetrné k životnému prostrediu. Asi najväčšou nevýhodou extravagantných vizitiek je, že sa na ne nedá písať, čo je veľmi závažný problém. Zákazník si často potrebuje na Vašu vizitku dopísať doplňujúce údaje, čo mu laminovaná alebo akokoľvek upravená vizitka neumožňuje. 
Vizitka musí byť prehľadná a stručná, nemala by obsahovať žiadne údaje navyše. Základom je Vaše meno, názov spoločnosti, kontakty: telefónne číslo a e-mail. Dôležitým dodatkom môže byť ešte firemné logo a webová stránka. Osobná adresa je nepodstatná aj keď v niektorých odvetviach môže byť potrebná. 
Čoraz častejším javom u vizitiek sú fotografie. Ľudia majú radi keď vedia s kým komunikujú a jednajú. Z praktického hľadiska by však fotografia na vizitke nemala byť, pretože o rok už nemusíte vyzerať tak ako dnes. Ďalej si dávajte pozor na príliš výrazné a zložité obrázky, nie sú veľmi vhodné. Taktiež nedávajte text cez obrázok. Vyhnite sa úpravám písma ako kurzíva, tieňovanie alebo podčiarknutie. Používajte jasné a čitateľné písmo ako Times New Roman alebo Helvetica a uistite sa, že medzi riadkami je dostatok miesta a text je čitateľný. Myslite na to, že vizitka vypovedá veľa o Vás aj o Vašej firme. Buďte pri jej výbere pozorný. Vizitku s vyberte tak aby ste boli spokojní Vy, ale hlavne dbajte o to aby bol spokojný Váš klient.


Klasická vizitka, mat.: papier
Elegantná vizitka, mat.: papier, úprava: termorazba
Extravagantná vizitka, mat.: papier, úpr.: výsek




Extravagantná vizitka, mat.: drevo

Extravagantná vizitka, mat.: koženka



5. 7. 2011

Letáky áno alebo nie?

Podnikáte a neviete sa rozhodnúť či investovať do reklamy formou letákov? Určite nie ste jediný s týmto problémom. S pokrokom techniky čoraz viac ľudí odmieta za reklamu platiť. Radšej zvolia reklamu na internete, či už na vlastnej stránke alebo na sociálnych sieťach. Tento spôsob propagácie určite nie je zlý a je dobré ho skúsiť. Stále však platí staré dobré pravidlo – za kvalitu sa platí. Reklama na internete je skvelým pomocníkom, vie osloviť veľa ľudí, chráni životné prostredie a je lacná. Má však aj veľa mínusov. Reklám na internete je nespočetné množstvo. Tá Vaša je len jednou z mnohých. Určite sa aj Vám neraz stalo že z jednej stránky na Vás blikalo aj niekoľko reklám naraz. Nie len, že je to neprehľadné ale často aj veľmi otravné. Reklama na letáku je omnoho viac osobnejšia. Zákazník môže leták reálne držať v rukách a vie, že je adresovaný jemu, že niekto ho vytvoril preňho, že niekto na to vynaložil námahu, čas a peniaze. V ľuďoch to vyvoláva pocit, že sú dôležití, že niekto to robí pre nich. Leták pôsobí oveľa viac dôveryhodnejšie a na úrovni ako reklama na internete. Leták môžete ľudom posielať tak často ako len chcete a stále sa im pripomínať. Toto reklama na internete neumožňuje, pretože ak zákazník raz na Vašu stránku príde a nič ho nezaujme, tak sa už na ňu nevráti, zabudne ju. Možno si hovoríte, že letáky sú zbytočne vyhodené peniaze pretože ľudia ich nečítajú a vyhadzujú. Opak je pravdou. Každý človek si poštu minimálne prezrie, pretože nikto nechce riskovať, že s letákmi vyhodí aj účty alebo listy. Aj keď letáky neskôr vyhodíte, vnímali ste aspoň okrajovo čo na nich bolo. A to je cieľom reklamy, aby ju človek vnímal. Potom ten istý leták dostanete druhý, tretí, štvrtý, piatykrát... Ani si to neuvedomíte a nevedomky sa stávate „obeťou“ reklamy. Keď leták príde ďalší krát znova ho vyhodíte, ale začnete premýšľať napríklad nad tým, prečo táto firma ešte neskrachovala. Niečo na nej asi bude, asi je úspešná, obľúbená, možno aj kvalitná. A skôr či neskôr príde chvíľa, keď sa Vám doma niečo pokazí, alebo prídu Vianoce, narodeniny, sviatky a tu sa splní účel reklamy, pretože ak Vám nepretržite každý týždeň chodil domov leták s elektronikou  tak si ten nový televízor pôjdete kúpiť práve do predajne, ktorá sa Vám pravidelne pripomínala. Minimálne sa tam pôjdete pozrieť. Letáky teda majú svoj význam a opodstatnenie. O ich účinnosti sa nedá pochybovať. Ak chcete podnikať úspešne a na úrovni určite zvoľte aj túto formu propagácie.

1. 5. 2011

Printové médiá vs. Internet – Kto vyhráva?

Táto otázka vyvoláva búrlivé debaty a len ťažko sa na ňu dá jednoznačne odpovedať. Čo sa však určite poprieť nedá je technický pokrok. Technika tejto doby napreduje míľovými krokmi. V minulosti tiež napredovala, ale omnoho pomalšie ako to je dnes. Kamenné tabule nahradil papyrus, zvieratá ako dopravný prostriedok nahradil bicykel a neskôr auto, dymové signály nahradil poslíček, poslíčka nahradil telegraf, telegraf nahradil telefón, list nahradil e-mail atd. Keď vznikol internet bol to pre ľudstvo obrovský a neprekonateľný pokrok. Pomohol a zjednodušil prácu v mnohých odvetviach a takisto uľahčil aj bežný život. Pri dnešnej obrovskej sile a dosahu internetu ho už nemožno považovať len za pomocníka, internet totiž svojou všestrannosťou a svojim pôsobením postupne zatieňuje a vytláča niektoré staršie médiá. Najsilnejšie sa to prejavuje v printových, teda tlačových médiách. Za posledné obdobie rapídne klesol dopyt po novinách a časopisoch. Mnohé z nich dokonca ukončili činnosť a prestali sa vydávať. Ľudia ich prestali kupovať pretože ich nepotrebovali. Na internete nájdu televízny program, najnovšie spravodajstvo, aj bulvárne správy o celebritách, politiku, horoskopy, počasie, šport, recepty, rozhovory, automagazíny a ešte omnoho viac. Vydávanie časopisov sa teda postupne stáva zbytočným. Na trhu sa držia len tie najkvalitnejšie a najúspešnejšie značky so špecifickou filozofiou ako napríklad Eva, Emma... Mnohé zanikli iné naďalej bojujú. Podobný osud postihol aj knihy. Tie však na rozdiel od časopisov majú omnoho väčšiu intelektuálnu hodnotu a stále je na svete veľké množstvo ľudí, ktorí knihy vyhľadávajú a čítajú. Takže stále sa oplatí ich písať a tlačiť. Hoci sa čoraz častejšie stretávame s knihami v elektronickej podobe, takmer všetci sa asi zhodneme, že čítanie klasickej knihy má svoj osobitný význam a čaro. Ďalšou špecifickou skupinou printových médií, ktorých sa problém internetu dotkol, sú reklamné produkty, teda printový marketing ako katalógy, brožúry, letáky vizitky atď. Tu vznikajú dva opačné názory. Prvým je, že treba využívať pokrok techniky a teda voliť internet. Reklama na internete je menej finančne náročná, často je úplne zadarmo. Nevyžaduje si žiadne špeciálne znalosti námahu, ani extrémne veľa času a k tomu všetkému šetrí našu prírodu, pretože na túto reklamu nie je potrebné rúbať stromy.  Dokáže osloviť naraz veľké množstvo ľudí a môžete na nej urobiť kedykoľvek zmeny. Druhý pohľad je proti tejto elektronizácii. Samozrejme aj klasická tlačená reklama má svoje výhody. Asi ťažko si vieme predstaviť ak sa dá nahradiť zdvorilé odovzdanie vizitky. E-mailom? Určite nie. Vizitky sú fenomén, ktorý má svoju úlohu a pevné miesto na trhu. A čo letáky? Áno na internete si dokážete spraviť akúkoľvek propagačnú stránku alebo článok. Letáky majú ale stále veľký úspech a sú účinné. Sú totiž osobnejšie. Môžete ho chytiť do ruky a viete, že je adresovaný Vám a nie všetkým, ktorí si spolu s Vami čítajú internetovú stránku. Je to jednoduchá psychológia. Tlačená reklama pôsobí na človeka dôveryhodnejšie a na vyššej úrovni ako na internete, kde okolo Vašej reklamy lieta ešte milión ďalších. Leták je len Váš a nikto sa Vám tam nemôže votrieť. To isté platí aj pri katalógoch či brožúrach. Ak pošlete svojmu zákazníkovi vytlačený katalóg bude to preňho znak, že Vám na ňom záleží, že ste obetovali financie a dali si tú námahu aby ho on mohol prečítať. Katalógy na internete sú nepohodlné, človek si ich nemôže vziať so sebou a pôsobia neosobne. A povedzme si, ani v dnešnej dobe nie sú všetci ľudia schopní pracovať s počítačom nehovoriac o internete. Skúste si predstaviť ako si Vaša stará mama prezerá Tesco leták na internete. Čudná predstava. Napriek výhodám internetu má tlačová reklama stále svoje miesto medzi ľuďmi. Ak ste sa rozhodli rozbehnúť vlastnú reklamu, určite sa nezamerajte len na jednu z týchto možností. Ideálnym riešením je ich spojenie. Reklama na internete je lacná, účinná a jednoduchá. Tlačová reklama má väčšiu silu a hodnotu, zvýši Vašu úroveň v očiach zákazníkov.

Tento boj je zatiaľ nerozhodný, dá sa však predpokladať, že časom a ďalších pokrokom vedy a techniky tlačové médiá úplne zaniknú. Ale to sú už úvahy do ďalekej budúcnosti. Terajšie generácie sa ešte zjavne printových médií nemienia vzdať.