1. 5. 2011

Printové médiá vs. Internet – Kto vyhráva?

Táto otázka vyvoláva búrlivé debaty a len ťažko sa na ňu dá jednoznačne odpovedať. Čo sa však určite poprieť nedá je technický pokrok. Technika tejto doby napreduje míľovými krokmi. V minulosti tiež napredovala, ale omnoho pomalšie ako to je dnes. Kamenné tabule nahradil papyrus, zvieratá ako dopravný prostriedok nahradil bicykel a neskôr auto, dymové signály nahradil poslíček, poslíčka nahradil telegraf, telegraf nahradil telefón, list nahradil e-mail atd. Keď vznikol internet bol to pre ľudstvo obrovský a neprekonateľný pokrok. Pomohol a zjednodušil prácu v mnohých odvetviach a takisto uľahčil aj bežný život. Pri dnešnej obrovskej sile a dosahu internetu ho už nemožno považovať len za pomocníka, internet totiž svojou všestrannosťou a svojim pôsobením postupne zatieňuje a vytláča niektoré staršie médiá. Najsilnejšie sa to prejavuje v printových, teda tlačových médiách. Za posledné obdobie rapídne klesol dopyt po novinách a časopisoch. Mnohé z nich dokonca ukončili činnosť a prestali sa vydávať. Ľudia ich prestali kupovať pretože ich nepotrebovali. Na internete nájdu televízny program, najnovšie spravodajstvo, aj bulvárne správy o celebritách, politiku, horoskopy, počasie, šport, recepty, rozhovory, automagazíny a ešte omnoho viac. Vydávanie časopisov sa teda postupne stáva zbytočným. Na trhu sa držia len tie najkvalitnejšie a najúspešnejšie značky so špecifickou filozofiou ako napríklad Eva, Emma... Mnohé zanikli iné naďalej bojujú. Podobný osud postihol aj knihy. Tie však na rozdiel od časopisov majú omnoho väčšiu intelektuálnu hodnotu a stále je na svete veľké množstvo ľudí, ktorí knihy vyhľadávajú a čítajú. Takže stále sa oplatí ich písať a tlačiť. Hoci sa čoraz častejšie stretávame s knihami v elektronickej podobe, takmer všetci sa asi zhodneme, že čítanie klasickej knihy má svoj osobitný význam a čaro. Ďalšou špecifickou skupinou printových médií, ktorých sa problém internetu dotkol, sú reklamné produkty, teda printový marketing ako katalógy, brožúry, letáky vizitky atď. Tu vznikajú dva opačné názory. Prvým je, že treba využívať pokrok techniky a teda voliť internet. Reklama na internete je menej finančne náročná, často je úplne zadarmo. Nevyžaduje si žiadne špeciálne znalosti námahu, ani extrémne veľa času a k tomu všetkému šetrí našu prírodu, pretože na túto reklamu nie je potrebné rúbať stromy.  Dokáže osloviť naraz veľké množstvo ľudí a môžete na nej urobiť kedykoľvek zmeny. Druhý pohľad je proti tejto elektronizácii. Samozrejme aj klasická tlačená reklama má svoje výhody. Asi ťažko si vieme predstaviť ak sa dá nahradiť zdvorilé odovzdanie vizitky. E-mailom? Určite nie. Vizitky sú fenomén, ktorý má svoju úlohu a pevné miesto na trhu. A čo letáky? Áno na internete si dokážete spraviť akúkoľvek propagačnú stránku alebo článok. Letáky majú ale stále veľký úspech a sú účinné. Sú totiž osobnejšie. Môžete ho chytiť do ruky a viete, že je adresovaný Vám a nie všetkým, ktorí si spolu s Vami čítajú internetovú stránku. Je to jednoduchá psychológia. Tlačená reklama pôsobí na človeka dôveryhodnejšie a na vyššej úrovni ako na internete, kde okolo Vašej reklamy lieta ešte milión ďalších. Leták je len Váš a nikto sa Vám tam nemôže votrieť. To isté platí aj pri katalógoch či brožúrach. Ak pošlete svojmu zákazníkovi vytlačený katalóg bude to preňho znak, že Vám na ňom záleží, že ste obetovali financie a dali si tú námahu aby ho on mohol prečítať. Katalógy na internete sú nepohodlné, človek si ich nemôže vziať so sebou a pôsobia neosobne. A povedzme si, ani v dnešnej dobe nie sú všetci ľudia schopní pracovať s počítačom nehovoriac o internete. Skúste si predstaviť ako si Vaša stará mama prezerá Tesco leták na internete. Čudná predstava. Napriek výhodám internetu má tlačová reklama stále svoje miesto medzi ľuďmi. Ak ste sa rozhodli rozbehnúť vlastnú reklamu, určite sa nezamerajte len na jednu z týchto možností. Ideálnym riešením je ich spojenie. Reklama na internete je lacná, účinná a jednoduchá. Tlačová reklama má väčšiu silu a hodnotu, zvýši Vašu úroveň v očiach zákazníkov.

Tento boj je zatiaľ nerozhodný, dá sa však predpokladať, že časom a ďalších pokrokom vedy a techniky tlačové médiá úplne zaniknú. Ale to sú už úvahy do ďalekej budúcnosti. Terajšie generácie sa ešte zjavne printových médií nemienia vzdať.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára